السبت، 30 أبريل 2011

صلاه تأمليه فى حفله عيد القيامه الخميس 28-4-2011


 فقره ترفيهيه من مقاطع من الفيديو و تعليقات على الاحداث الجاريه
 تراتيل مختاره للقيامه
أنا مين يارب من اللى كانوا حواليك وقت الصلب؟؟
انا بطرس : صخرة الإيمان اللى كان بيقولك انا استحالة يارب اسيبك و ابعد عنك و ان حياتى فداك يارب و مع اول تجربة بعد عنك و هرب
انا يارب كتيييييييير اوى بعمل كدة
كتير بقول انا واثق فيك و معاك و استحالة يارب اسيبك او ابعد عنك و مسلملك حياتى و بحس انى بقربى منك وصلت لدرجة عميقة اووووى فى الايمان معاك
لكن يارب مع اول تجربة تختبرنى بيها تلاقى نفسى ضعيفة اوووووووووووى يارب
لكن ساعدنى انى اتوب و ارجع ليك و ميكونش احساسى بإيمانى بيك هو مجرد كلام و بس لاخليه يكون لامسنى و حقيقه فحياتى
ولا انا يارب زى سمعان القيروانى اللى شال معاك الصليب طول الطريق و استحمل معاك الالم
ياترى يارب انا ببقى زية اول ما بتدينى صليب فى   حياتى مش بتذمر وبقبلة بفرح و اقول ان دى فرصة اقرب منك وابيع العالم كلة من اجلك
ولا انا يارب واحد من اللى كانوا معاهم المسامير و بيدقوها بكل قسوه فى إيديك و رجليك الطاهرين و مسببنلك كل الالم ده ......للى انا استحقه مكانك
انا كتييير اوووووى يارب ببقى كدة كتير ببقى عارف ان بكل خطية بعملها بصلبك من جديد و بدق فى ايدك و رجلك المسامير و احط على راسك اكليل الشوك و مع كل دة يارب بفضل مستمر فى خطيتى و بفضل بعيد عنك ببقى عارف انى واجعك اوى و مش هاين عليا اجى يارب و اصليلك و اقولك يارب انا اسف سامحنى
دة انا يارب لما بضايق واحد صاحبى بجرى بسرعة اعتذرلة و اتاسفلة و انا يارب اللى عامل فيك كل دة انت الهى و ابويا و مش هاين عليا اعتذرلك و قلبى فيه كل القسوة دى و رغم قسوتى مستحمل كل الالام دى بدالى  ...
يااااااااااه انا اسف اووووووووى يارب
ولا انا يارب بخطيتى زى الجندى اللى شربك الخل    بدل المياه
انا كتير يارب بعمل كدة لما طلبت منى يارب انى ارجع ليك و قلتلى عطشان لرؤيتك يابنى انا اديتك خل و بعدت عنك بدل المياة اللى بالنسبالك رجوعى ليك
ولا انا يارب زى اللص الشمال اللى قال ان كنت انت اللّه خلص نفسك و خلصنا
ياترى يارب انا ببقى زيه و مش بفهم إن صمتك و قبول الإهانه من أجلى انا الخاطى ده عمره ما كان ضعف و بنسى يارب إنه خلاص ليا و إن دمك الغالى الثمين ده علشان تعمل مصالحه بينك و بين البشريه المليانه خطيه
كتير يارب ببقى كل اللى بطلبه منك معجزة او دليل عشان تثبتلى وجودك و عشان تحققلى اللى انا عايزة و بنسى يارب ان انك الهدف مش الوسيلة للهدف بنسى يارب ان انت اللى انا عايز اعيش معاة مش انت اللى بينفذلى اللى انا عايزه و بس
ولا انا يارب زى اللص اليمين اللى عاش حياته ف الخطيه بس اول ما خبطت على باب قلبه أمن بسرعه و وثق فيك
ياترى يارب انا ببقى زيه ببقى بعيد عنك و تايه فى  خطيتى لكن بمجرد ما توصلى كلمتك و تقولى إرجعلى يابنى انا مسامحك و مجهزلك مكان معايا بتوب و ارجع ليك و اتمتع بحضنك و العيشة معاك .
ولا انا يارب زى يوحنا الحبيب اللى كان معاك طول الوقت و بيسمع كلامك و نايم على صدرك و متمتع بحبك ليه و حنانك يارب لدرجة انك وصيته على امك العذراء مريم
ياترى يارب انا زيه قلبى متعلق بيك و مش عايز حاجة من الدنيا و عايزك انت بس يارب عايش معاك  و متعتى انى اكون ف بيتك و ف حضنك و نايم على صدرك و بخدمك ..ياترى يارب انا قد الامانه اللى بتديهالى و الطلب اللى بتطلبة منى و أمين ف حياتى معاك و أمين على وزناتى زى ما يوحنا الحبيب كان امين على العذراء ؟
و لا انا يارب زى الجندى اللى طعنك بالحربه دايماً بطعنك بخطيتى و جهلى و بعدى عنك و مش بأمن غير لما اشوف عملك ليا ( ماء و دم) و ساعتها بسلمك حياتى و افضل نادم طول حياتى على طعنتى ليك .
ولا انا يارب زى يوسف الرامى اللى استاهل انه يشيل جسدك الطاهر وينزله من على الصليب و يطيب الجسد و يكفنه
ياترى يارب انا استاهل انى اشيل جسدك زى ما قلتلى انى عضو ف جسدك المقدس ياترى يارب انا بقى امين على الجسد دة اللى هو جسدك ولا بتصرفاتى بعريك و بشوه صورتك قدام العالم و بنسى يارب انى هيكل الله و ان اللى بيفسد هيكل اللة بيفسده الله ..سامحنى يارب و ساعدنى انى اكون صورة حلوه ليك ف عيون العالم  و اقرب الناس ليك و اكون على صورتك و مثالك.
ولا انا يارب زى يهوذا الإسخريوطى اللى خانك و سلمك بقبله مقابل شوية فلوس زائله و مفكرش ف ابديتهو مكنش واثق إنك هتسامحه لو تاب و رجعلك
ياترى يارب انا بسلم نفسى للخطيه زيه مقابل شوية اغراءات تافهة من الشيطان بيحاول بيها يبعدنى عنك  و لما بفوق ببقى يائس و خايف  انى ارجعلك عشان حاسس إنى مستهلش اكون ابنك و بيأسى و خوفى بخسر ابديتى
ولا انا يارب زى توما اللى شك فيك و مصدقش غير لما شاف اثار المسامير ف إيدك
ياترى يارب انا بقى زيه لما بتحط ف تجربه و بشوف إنها فوق احتمالى و بشك ف محبتك ليا و بنسى يارب انك بتحبنى اكتر من نفسى و ولا انا يارب ابن خاطى بنسى وجودك فى اول المحنه و اول ما احس ان عقلى البشرى عجز عن حل التجربه دى و قلبى الصغير ضاق انه يتسع للتجربه دى  افتكر ساعتها انك ربى و الهى و ابويا الحنين وان انا ابنك وساعتها  اندهلك و اصرخلك و اقول فينك يارب سيبنى لية نسينى لية وبنسى ان انا اللى من الاول رفضت ايدك الممدودة لية انك مش بتدى حد تجربه فوق استطاعته و مبصدقش غير لما بشوف نصرتك ليا ف الأخر و إنك بتدافع عنى و انا صامت.
ياترى يارب انا مين يمكن نسيت انا مين ...لالالا افتكرت دة انا التراب افتكرى يا نفسى .
جايز يارب يكون فيا حاجات كتير من الناس اللى كانوا معاك وقت صلبك بس يارب انا مش هبص لكل اللى فات ولا هبص انا عملت ايه و انت سامحتنى قد اية
انا هبص لقلبك الحنين اللى دايماً قابلنى و منتظرنى عشان ابدأ معاك صفحة جديده و اطوى الصفحه القديمه
انا جاى يارب النهاردة عشان افرح معاك بقيامتك و انتصارك على الموت و الخطيه و الشيطان
انا جاى يارب عشان اترجاك و اقولك
(( قومنى من موتى ..صحينى بقيامتك ..امسك يارب ايدى دة انا إبنــــــك))

ليست هناك تعليقات: