حلقه نقاش حول سر التوبه و الاعتراف بين قدس ابونا
اليا و قدس أبونا دانيال و ت/مادلين وا/جون و المحاورين هم أ/مينا فوزى و أ/ مينا
موريس الخميس 5/2/2015
المحاورين : أسئله تدور بزهن المعترفين مثل :
خادمه تقول أنا لاأعترف بسر التوبه و الاعتراف
أنا لازم أقول كل التفاصيل فى الاعتراف ؟
لماذا ربنا يعرضنى لتلك الاحراج و أنا أنسان خجول
؟
أنا خادم و ماسك أسره ماذا يقول أبونا علىّ ؟
أتوب الاول ثم أعترف أم أعترف الاول ثم أتوب ؟
عايزه أعترف ورغم ذلك بأجل ؟
مين اللى قال ان يجب أعترف كل شهر لا يوجد شاهد
بذلك ؟
هل لو عندى خطيه صعبه اذهب أعترف بيها عند أب
أعتراف اَخر ثم ارجع الى اب أعترافى؟
هل يفضل أعترف عند أب أعتراف يعرفنى ولا أب أعتراف
لا يعرفنى ؟
ماذا أعمل لو لقيت أبونا فاضى و أنا موش مستعد أو
أنا مستعد و أبونا موش فاضى ؟
أعمل أيه لو دائما أبونا مشغول ؟
هل أستمر مع أب أعتراف 30 سنه مثلا ؟
الاسئله تدور حول سر الاعتراف من ثلاث جوانب و هم
الايمانى و الروحى و الاجرائى
قواعد المناقشه
عدم الخجل – الجانب الايمانى صح مطلق لانه من
الكتاب المقدس
الجانب الايمانى
أبونا ايليا : هل الانجيل أتكلم عن سر التوبه و الاعتراف
فى وجود الاب الكاهن ؟
فى وجود الاب الكاهن هناك ارشاد – تشجيع – أصلاح الفكر - يسمعك صوت ربنا فى الغفران – طبيب نفسانى
روحانى
و لما قال هذا نفخ و قال لهم ( التلاميذ ) إقبلوا
الروح القدس من غفرتم خطاياه تغفر لهم ومن أمسكتم خطاياه أمسكت ( يو 20 : 22-23 )
الحق أقول لكم كل ماتربطونه على الارض يكون
مربوطاً فى السماء وكل ماتحلونه على الارض يكون محلولاً فى السماء (مت 18 :18 ) .
أعترفوا بعضكم لبعض بالزلات و صلوا بعضكم لآجل بعض
لكى تشفوا . ( يع 5 : 16 ) .
الكاهن هنا يغفر و يشفى ، هناك ارتباط مابين
الخطيه و المرض . وسر الاعتراف يوجهك فى حقك و حق ربنا ,أطلب منه السماح
أ/ جون : هل ممكن أقدم توبه و أعترف وأخذ الحل فى مخدعى
؟
(أع 9 : 6 ) شاول الطرسوسى , لم يكتفى بالظهور بل
قال له روح حتلاقى شخص أسمه حنانيا قابله و أعتمد , ايضا من أقوال الاباء , الانبا
أنطونيوس : أن التلمذه و المشوره و الاعتراف ضروريه للخلاص أما اللى يسير برأيه
فلا يثبت
أبونا دانيال : لو تبت عن الخطيه و كانت توبه من القلب
هل لازم أعترف ؟
التوبه هى التهيئه للاعتراف لكى تتم المغفره و
الاعتراف اللى موش مبنى على التوبه لايحدث مغفره و الصدق بيظهر فى الاعتراف و ان
كنت لم أخجل و أنا بأعمل الخطيه من ربنا فهل حأخجل و أنا بأتركها و أنا تايب
فالسماء تفرح بخاطئ واحد يتوب أكثر من تسعه و تسعين بارا لايحتاجون الى توبه
أ/ جون : قصه راهب أتغلب بخطيه نجاسه فراح لاب
أعترافه 11 مره فى ليله واحده و اب اعترافه كان فرحان جدا بهذا الشخص.
أبونا دانيال : مفاهيم مغلوطه و تعاليم خاطئه صورت صور عن ابونا وربنا تعجز الانسان أن يأخذ خطوه الى الاعتراف . و قد ايه الاب الكاهن بيكون سعيد بتوبه الشخص المعترف و بيقول يابخته انه تائب.
أبونا دانيال : مفاهيم مغلوطه و تعاليم خاطئه صورت صور عن ابونا وربنا تعجز الانسان أن يأخذ خطوه الى الاعتراف . و قد ايه الاب الكاهن بيكون سعيد بتوبه الشخص المعترف و بيقول يابخته انه تائب.
ت/مادلين : لماذا
أعترف لابونا وهو أنسان خاطئ مثلى ؟
ابونا ايليا : ربنا أعطى له حل بذلك ولا نعدل عن
ربنا مثلما نذهب للطبيب ليعالجنا ,هل الطبيب لايمرض و أيضا لان الاب الكاهن يرشد
من الكتاب المقدس اى من تعاليم ربنا و ايضا الغفران من خلال الحل اللى أعطاه ربنا
له فكل الاسرار كالتناول لاتتوقف على حاله الكاهن بل عن حب ربنا لنا
فى ناس ضمائرهم واسعه و مضلله و موسوسه فتحتاج
تصحيح افكار و مبادئ و مفاهيم و اخرى مثاليه فيقبل الغفران بفرح و ببساطه
الانسان لما يحكى بيرتاح فاب الاعتراف يعطيك مشوره
تريحك من خلال الانجيل أفضل من صديق يعطيك مشورته الخاطئه
ابونا ايليا : هل يستخدم سلطان الحل و الربط لاغراض
شخصيه ؟
لايصح أستخدامه لاغراض شخصيه وأن حدث فتأخذ مشوره
اب اخر من اى كنيسه اخرى
هل أنا بقوتى أقدر أتخلص من الخطيه أم لا ؟
فيديو
ابونا ايليا : تصحيح الفكر :
1- متخيل ان الاب الكاهن شايفك خاطئ و لكن أنا
بأشوفك أنسان تائب و السماء فرحانه بك جدا
2- شايف انى بشوفك أنك متجبر و لكن أنا بحارب الشر
و المكر اللى فى الشيطان و ليس فيك فابونا بيحارب الشياطين و ليس بيحاربك و انت
انسان مقيد وربنا عايز يحررك و يفك قيودك و مجرد و صولك امام اب الاعتراف اذن بدأت
سلم النصره و النجاح
3- أبونا حيكافئ مع ناس شجعها و خلصها و ليس على
ناس ابرار
ا/جون :هل يفضل ان أكون مع اب أعتراف واحد طول حياتى ؟
سر التوبه
و الاعتراف يسمى سر العماد الثانى
الاشبين فى المعموديه مسؤل عن الطفل و يقوده فى
طريق الخلاص بالمثل الاشبين فى سر التوبه و الاعتراف هو الاب الكاهن
الجانب الروحى
أبونا ايليا : هل أعترف بالتفاصيل ولا أقول عناوين ؟
لايصح ان أبونا يسألك و انت تجاوب لان سر الاعتراف
ليس تحقيق و لكن صح ان أكتب الخطيه و
أعطيها لابونا و يقول لى الارشاد و جزء من العلاج النفسى الروحى انى أتكلم و أعبر
و أقول
أحيانا البنات تحكى كتير ولا تقول الخطيه و هذا
خطأ فالهدف الاول و الاخير انى طالعه فرحانه متحرره من الخطيه
أفضل حاجه عنوان الخطيه و لكن ابونا فى بعض
الحالات يستفسر مثل السرقه هل هى نتيجه مرض ام أحتياج ام ضعف مؤقت فالاولى تحتاج
علاج نفسى و الثانيه تحتاج ان تتساعد و الثالثه تحتاج ترجع الحاجه اللى سرقتها مثل
ذكا
ت/مادلين : كثره الحكايات بيضيع قيمه السر الا لو
أبونا سأل فى بعض التفاصيل لان الهدف غفران الخطيه و ربنا يسامحنى بالاضافه
الارشاد
ابونا ايليا : هل فى حاله السفر اعترف على النت و أخذ
الحل ؟
ممكن فى بلاد ليس فيها الا كاهن واحد و يكون الهدف
عايزه أسمع صوت يسوع و ليس صوت أنسان و الهدف خلاص الانسان اللى يساعدك اعمله
وجود أب أعتراف امامك يعطى قدسيه أكثر للتوبه و
لكن خلال النت يعتبر ارشاد
مداخله تليفونيه أ: طلعت : هل طالب أعدادى يحتاج اب
أعتراف للنت ووسائل الاعلام ؟
ابونا ايليا : الطفل ايضا محتاج اب أعتراف لما
يروه من أخطاء من خلال الميديا
هناك خطايا قد انسى الاعتراف بيها او ليس لها عنوان
الغير ظاهره
الانسان يكون منتبهه للخطيه اللى معطلاه و لكن فى
خطايا اخرى قد لايكتشفها الانسان
(من يدحرج الحجر)
ابونا دانيال : أنا غير جاهز للتوبه و لكن موعد الاعتراف
جاء
ممكن يكون شهرين الا لو فى خطيه ملحه للتناول
لماذا لا
أكون مستعد ده لازم كل يوم أحاسب نفسى
بتعامل مع أبونا وليس رئيس وهو فى شخص ربنا فيه أبوه و حنيه ورعايه و حتى
الاب لو أستخدم بعض الشده فهى بدافع الحب
أحيانا رموز السلطه كالاب تنعكس على ابونا و هذا
خطأ لان الابوه مبنيه على الابوه الحانيه و الاحتضان و صوره ربنا لنا مبنيه على
الغفران
فيديو
ابونا ايليا :
1- مصلحتك انت فى خلاص نفسك ومع ربنا
2- اذا كان اَخرين يؤدى الى خلاصهم و لكن لو حيعمل
مشاكل نقول لا مثل ذكا
مثال : لو خطيه نجاسه اعترف بيها الزوج او الزوجه
: لا ننصح بمعرفه الطرف الاخر و لكن الطرف البعيد الذى أخطأمعه ندفعه للتوبه (
رابح النفوس حكيم ) و هذا لايعتبر تضليل للطرف الاخر فى الزواج للمحافظه على سلامه
البيت لان ممكن الطرف الاخر لايحتمل تلك الخطيه و بناء عليه يهدم البيت ويشرد
الاطفال
كيف أستعد للاعتراف ؟
اروح بضمير ان انا عايز اغتسل و أتوب
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق