الخميس، 17 يونيو 2010

تعليق على فيلم فيديو ت . مرفت الخميس 24-6-2010

نلبس النظاره ام نقلعها ؟مشكله الاخ بالفيديو انه بص لنفسه فقط فشعر بطول الطابور و لكن لما لبس النظاره اصبح عنده بصيره وقدر يشوف موش انا بس اللى عندى مشاكل فى ناس اخرين مشاكلهم اكثر منى
النظاره من الداخل هى البصيره
التمس للناس الاعذار لا اعتمد على النظر الخارجى
الانسان بطبعه انانى و لكن تعاليم ربنا احب قريبى كنفسى
الدعوه للخدمه و الخدمه ليس خدمه مدارس الاحد و لكن الخدمه ان تقدم للانسان اللى هو عايزه و كلنا مدعوين نكون خدام
بفكر الله نكون مساعدين للحولى فى بيتى
كيف اخرج من جوه نفسى ؟
اقدم الخدمه من غير مايطلب منى الاخر
يسوع قال لم ات لاخدم بل لاخدم
اتنازل على جزء من راحتى ووقتى افضل الناس على نفسى فلا اقلق و لا اتوتر
مقدمين بعضكم بعض فى الكرامه
اعطى للاخر فرصه سواء فى الكلام او المشاركه فى العمل
الراحم فبسرور اى اقدم الاخر بسرور و ليس بتغصب
قدم الخدمه للاخر عشان تاخذ راحه و سلام
كنت اعمى و الان ابصر
الانجيل يجعلك تحس بشعور الاخر ان الاخر له احتياج مثلك
لو شعورك انا لازم اكون الاول اذن العين لم تفتح
لو انا عندى مشاكل كثيره هل انا اقدر اساعد غيرى ؟
زى ماانا عندى مشكله الاخر عنده مشكله ايضا لازم اشعر به و الكل عنده مشاكل اطلع من دائره نفسى و اخدم الاخرو عندما اقدم خدمه للاخر بسرور و فرح باكون سعيد
صندل مارمرقس انقطع فكانت مشكله عنده و عندما قال الاسكافى ياالله الواحد نسى مارمرقس مشكلته و انتهز الفرصه و قدم ربنا له
تقدم الخدمه اولا للناس اللى فى البيت لان السيد المسيح قال اورشليم ثم اليهوديه ثم السامريه ثم الى سائر الارض

ليست هناك تعليقات: